A kormány
reform tervezetei, forráskivonásai és az államilag támogatott felsőoktatási
helyek csökkentése példátlan mértékű elégedetlenséget váltott ki az egyetemi
polgárságból. Az első
tiltakozás egy fórum keretében történt meg december 11-én ahol is az EHÖK, a HAHA és a középiskolások is felszólaltak,
majd a jelenlevők spontán tüntetésként a Széchenyi térre vonultak.
A fejetlen kormányzati átalakításokra reflektálva, a
tanárok, a középiskolai diákok és az egyetemi hallgatók egy emberként fogtak
össze azért, hogy az átalakítások szakpolitika mentén haladjanak és, hogy ne
irracionális rendeleteket hozzon a kormány. Így december 17-én az EHÖK által
rendezett tüntetésen a diákság, a város több pontjáról, egymáshoz összeláncolva
vonult a Jókai térre, majd meghallgatták az EHÖK, a DÖK, a PDSZ, a PSZ, az FDSZ
felszólalóit, a Hallgatói Hálózat pécsi egyetemi és középiskolai tagjait, és a
PTE rektorát. Felszólalásaikban a drasztikus elvonások, keretszámok és a röghöz
kötés eltörlését valamint a szakmailag megalapozott döntéshozatalt követelték a
kormánytól, valamint megkérdőjelezték az elvonások gazdasági megalapozottságát.
A szakszervezetek kinyilvánították szolidaritásukat a diákokkal szemben, valamint az ésszerű átalakításokért szólaltak fel. Dr. Horváth Csaba egyetemidocens, az FDSZ elnöke, lesújtó adatokat közölt a mai magyar társadalomban fellépő problémákról, melyek az elégtelen közoktatáshoz, és a felelőtlen politikához vezethetőek vissza, melyen csakis a minőségi közép és felsőoktatás változtathat.
A szakszervezetek kinyilvánították szolidaritásukat a diákokkal szemben, valamint az ésszerű átalakításokért szólaltak fel. Dr. Horváth Csaba egyetemidocens, az FDSZ elnöke, lesújtó adatokat közölt a mai magyar társadalomban fellépő problémákról, melyek az elégtelen közoktatáshoz, és a felelőtlen politikához vezethetőek vissza, melyen csakis a minőségi közép és felsőoktatás változtathat.
Dr. Bódis József a PTE rektora arra kérte a kormányt, hogy a
következményeket gondosan vegye számba és ne önkényes módon változtassa meg a
felsőoktatást, hanem azt széleskörűen a társadalom minden tagját belevonva
vitassa meg. Követelte, hogy a közoktatás szétverésével hagyjanak fel ugyanis a
fokozatos forráselvonások az egyetemek kivéreztetéséhez és súlyosabb gazdasági
problémákhoz fog vezetni. Emellett cáfolta a felsőoktatást degradáló demagóg
kijelentéseket, amik mögé a kormányzati retorika bújt. A felszólalások
végeztével a tüntetők a kormányhivatalhoz vonultak, ahol átadtak egy
szimbolikus tandíjcsekket Orbán Viktornak címezve.
December
18-án a „Reunion” néven újabb fórumot szervezett a Hallgatói Hálózat, melyhez
már tanári szakszervezetek és az oktatói hálózat is csatlakozott és lényegében
egybeforrt, megalakult a horvátországi tiltakozásokat alapjául vevő Plénum.
Önszerveződés, semlegesség,
szakmaiság és erőszakmentesség
A horvát diákok a kezdetektől hangsúlyozták az önszerveződés
fontosságát, a függetlenedést a magukat már sokszor lejáratott, a hatalom által
„legitim”-nek tartott, ezért kizárólagos tárgyalópartnernek tekintett hallgatói
szervezetektől és minden politikai csoportosulástól. Ezen elvek mentén déli szomszédjaink
egy széleskörű szakmai összefogást értek el, mellyel megreformáltatták a
közoktatást Horvátországban. A döntéshozatali forma így lett Pécsen is az
úgynevezett Plénum. Ezen fórumon Dr. Komlósi László Imre dékán helyettes úr
ismertette a MRK álláspontját, majd kiemelte, hogy a válságból csakis a
közoktatás racionális átalakítása és támogatása hozhatja ki az országból,
illetve felhívta a közösség figyelmét, hogy az egyre növekvő társadalmi vitákat
kavaró cigányügyben is a közoktatási színvonal növelése, a szakmaiság hozhat
majd megoldást. Ezután középiskolások hangot adtak elégedetlenségüknek és
kétségbeesésüknek, ugyanis a felvételi jelentkezések előtt 2 hónappal az ilyen
drasztikus változtatások ellehetetlenítik a döntéshozatalukat. Mindezen problémáikat
12 pontba foglalták, amik a Hallgatói Hálózat pontjaival megegyeznek. Ezt
követően a budapesti tiltakozók 6 pontját a plénum kiegészítette és
kibővítette, majd megvitatták az immár 13 pontra bővült listát. A tárgyalások lezárultával eldöntötték, hogy újabb tüntetést szerveznek, „Tanulási Hisztéria” néven,
válaszul a kormány cinikus szavaira, miszerint a diákok és az oktatók csak
hisztériakeltők és nem akarnak tanulni.
A fórum eredményesnek bizonyult, ugyanis sokan átvették a
13. pontját a pécsieknek, és országos visszhangot keltett a médiában a
fellépésük.
December
20-án és 21-én a Tanulási Hisztéria résztvevői és szimpatizánsaik a
tudásközpontban a földre ülve tanulással tiltakoztak bevonva a tudásközpontban
tartózkodókat, hátukon 1-1 tiltakozásukat szimbolizáló papírral. Demonstrációjuk
ezen formája meghódította az internetes sajtót és azt eddig itthon példátlanul
egyedinek nevezte.
A két
ünnep között szinte elhalkultak a tiltakozások, és azok színterévé az
internetes felület vált, ámbár a háttérben már ment a szakmai egyeztetés és a
munka, hogy mik legyenek a következő fórum pontjai, milyen kritikus részeit
elemezzük a felsőoktatásnak, hogy az a lehető legreálisabb legyen, követve a
kormány további átalakításait.
Egy Hallgató
Rónay
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése